אז האם השיש לריצוף הוא באמת פרקטי?

אז האם השיש לריצוף הוא באמת פרקטי? או שהגרניט פורצלן עמיד יותר לאורך זמן?

אז אם גם אתם שומעים מ"מומחים" כאלו ואחרים המלצות חמות לא להשתמש בשיש לריצוף או מדרגות, ולבחור דווקא בחלופה סינטטית למרות שאין ספק שהשיש הוא הבחירה היפה ביותר אשמח דווקא להסביר לכם מדוע דווקא השיש הוא בנוסף לכל הבחירה הפרקטית ביותר.

אז כמו שבוודאי אתם כבר יודעים השיש והאבן הם חומרים טבעיים, כלומר הם סלעים שנלקחו מהאדמה, עברו חיתוך ועיבוד כך שיתאימו למטרה שלשמה הם נועדו- לריצוף הפרויקט. כמה מדהים זה נכון?

השימוש בשיש התחיל כבר בימי קדם- וגם הרומאים וגם היוונים נהגו להשתמש בו ולפסל אתו, ומאז ועד היום השיש משדר טבע, יוקרה וטוב טעם (גם את זה אתם כבר יודעים נכון?)

וגם, בכל מקום בעולם שתלכו- במיוחד באירופה תוכלו לראות ריצופים ושאר עבודות שנעשו משיש ואבן לפני מאות ואפילו אלפי שנים, ועדיין נשמרים מעולה.

ובגלל זה, הרבה פעמים אני שואלת את עצמי, ולרב גם אתכם- אם אפשר להגיד שיש חומרים עמידים וחזקים יותר לריצוף...?

אז כאן בד"כ עולה הטענה שהשיש סופג. מה זה בעצם אומר? הכוונה היא שכל דבר הכי קטן שנשפך על הריצוף הופך מיידית לכתם. האם כך הדבר? קודם כל תוכלו כאן לקרוא ולהרחיב על תחזוקת השיש והאבן, אך חוץ מזה ארחיב ואומר שלא זה השיקול העיקרי בבחירת ריצוף לבית. בתור מישהי שחיה עם ריצוף שיש כבר 30 שנה אני בפירוש אומרת לכם- עניין הכתמים מעולם לא היווה בעיה, ואם כבר נוצר כתם- היום יש כבר כ"כ הרבה פתרונות. והאם הגרניט פורצלן לא סופגת כתמים?

לא סתם פרויקטים גדולים כמו בתי מלון, לובאים שונים ובניינים ציבוריים בוחרים להשתמש בשיש או אבן לריצוף המבנה. זאת רק אחת ההוכחות שהשיש עמיד יותר ופרקטי יותר לריצוף גם בבית פרטי.

ומה לגבי התחזוקה? לאחר הנחת האריחים על הרצפה והדבקתם עושים את הליטוש והחרוץ- כלומר את הפוליש הסופי שבו תקבעו את גימור האבן ומריחת סילר- סילר זה חומר ההגנה ששומר על האבן מפני כתמים, שריטות וכו... אין צורך במריחת סילר מדי תקופה ואין שום חובה לחדש את הליטוש אלא אם כן תרצו לחדש את הריצפה- עוד יתרון שתוכלו לעשות רק בשיש או אבן. מומלץ מאוד לא לגרור רהיטים או דברים כבדים על הריצפה כדי לא לשרוט את השיש, וכמובן שאם נשפך חומר חומצי (כמו קפה יין וכו') על הרצפה ננקה בהקדם ולא נניח לו להספג.

ואם בכל זאת נהיה כתם? היום החומרים המיועדים להסרת כתמים ככ טובים ויעילים- מומלץ להשתמש בחומר כזה או להתייעץ עם לטש טוב לגבי ניקוי.

ולגבי ניקיון- כבר מעצם היותו השיש משדר משהו נקי יותר ונותן תמיד תחושה נקייה. כשמרצפים בית בשיש אין שום צורך לגרוף מים או להשתמש בחומרים מיוחדים לניקוי, אלא רק לרחת סמרטוט סחוט במים ולעבור על הרצפה. קל נכון?

אז אחרי שפרטתי כאן את כל הסיבות שיכלתי לחשוב עליהן בבקשה תאמרו לי מניסיון שלכם- האם השיש אינו פרקטי לריצוף הפרויקט? ואם יש עוד סיבה שעליה לא חשבתי כתבו לי גם ואשמח לבדוק.

* כל התמונות במאמר הם מתוך פרויקט בית פרטי בעיצובו של דיויד קולינס, ושם ריצפנו בשיש טבעי שלנו מסוג סקיי גריי במידות גדולות במיוחד.